Temat - rozumiany jako jednostka dydaktyczna (jedna lub więcej lekcji) |
Kształcone umiejętności |
1. Nowoczesna firma, czyli jak programy komputerowe ułatwiają pracę |
– analiza możliwości programów z pakietu Office i chmur informatycznych w zakresie wykorzystania w pracy współczesnego przedsiębiorstwa, w tym edytorów, arkuszy, baz, kalendarzy itp. |
2. Kalkulujemy, czyli jak wykorzystać arkusz kalkulacyjny w zarządzaniu finansami |
– poznanie możliwych zastosowań oraz tworzenie i wykorzystanie listy rozwijanej w arkuszu kalkulacyjnym – poznanie możliwych zastosowań oraz wykorzystanie formuły warunkowej Jeżeli – praktyczne wykorzystanie arkusza do tworzenia prostych symulacji ekonomicznych – praktyczne wykorzystanie arkusza do symulacji procesów przyszłego projektu lub usługi |
3. Z sieci do tabeli, czyli jak interpretować dane za pomocą arkusza kalkulacyjnego |
–odnajdowanie stron i innych źródeł prezentujących dane statystyczne, np. stat.gov.pl i rankingi, np. szkół lub uczelni – importowanie danych w postaci tabel do arkusza kalkulacyjnego – opracowanie importowanych danych w postaci graficznej – właściwy dobór rodzaju wizualizacji w zależności od planowanego celu ich prezentacji – użycie sortowania w celu ułatwienia odnalezienia interpretacji danych |
4. Spośród wielu, czyli filtrowanie w arkuszu kalkulacyjnym |
– podejmowanie decyzji dotyczących wyboru danego rodzaju filtra na podstawie analizy potrzeb i celu do osiągnięcia – wykorzystanie narzędzi arkusza do filtrowania wyświetlanych informacji w tabelach – zastosowanie znanych z matematyki pojęć koniunkcja i alternatywa w procesie filtrowania – właściwe użycie Fragmentatora |
5. Z eksperymentu do arkusza, czyli analiza danych z doświadczenia |
– wykorzystanie generatora liczb pseudolosowych w doświadczeniach – badanie wpływu liczby przeprowadzonych doświadczeń na dokładność wyników i ich analizę – projektowanie arkuszy do zastosowań w zbieraniu danych i analizie podczas doświadczeń, np. fizycznych – prawidłowy, pod kątem analizy wyników, sposób wizualizacji danych |
6. Edytor grafiki w pracy zawodowej, czyli tworzymy reklamę |
– praktyczne posługiwanie się warstwami w projekcie graficznym –świadome użycie skalowania, przemieszczania, obracania i innych operacji na warstwach w celu uzyskania zamierzonego efektu wizualnego |
7. Reklama jest ważna, czyli jak wykonać atrakcyjną prezentację |
– tworzenie scenariusza prezentacji w zależności od jej przeznaczenia i typu odbiorców – posługiwanie się narzędziami edytorów prezentacji, w tym także w chmurze – wykonanie prezentacji zgodnej ze scenariuszem – praca w zespole |
8. Prezentacja wideo, czyli jak przygotować prezentację filmową |
– właściwe ustawienie kamer podczas rejestrowania materiału wideo – wykorzystanie wiedzy o osi filmowej i planach filmowych – wykorzystanie różnych urządzeń i metod rejestrujących obraz i dźwięk, w tym także smartfonów |
9. Multimedia w prezentacji, czyli dźwięk i film na slajdach |
– rejestrowanie dźwięku z różnych źródeł za pomocą programów komputerowych – łączenie multimediów i prezentacji w PowerPoint – wykorzystanie dźwięku w pojedynczych slajdach prezentacji – formatowanie filmu wstawionego do slajdu prezentacji – nagrywanie zawartości ekranu za pomocą narzędzia PowerPoint |
10. Skuteczne wsparcie, czyli jak przygotować pokaz prezentacji |
– korekta wyglądu i sposobu wyświetlania filmów w prezentacji PowerPoint – przygotowanie konspektu prezentacji – przygotowanie do wystąpienia z użycie przygotowanej prezentacji |
11. Atrakcyjnie i wygodnie, czyli jak upowszechniać prezentację |
– eksport prezentacji do różnych formatów z uzasadnieniem ich wyboru – użycie chronometraży – użycie rożnych metod prezentowania slajdów, np. za pośrednictwem projektora włączonego do sieci komputerowej, komórki itp. |
12. Utrzymujemy kontakt z klientami, czyli korespondencja seryjna |
– wykorzystanie tabel arkusza do korespondencji seryjnej – przygotowanie dokumentu tekstowego wykorzystującego korespondencję seryjną z użyciem danych z tabel – adresowanie kopert |
13. Różne sposoby instalacji, czyli przygotowujemy miejsce dla systemu Linux |
– poznanie pojęcia wirtualizacji i aktywacji tej opcji w komputerze – instalowanie wirtualnej maszyny oraz poznanie jej budowy i zasad obsługi |
14. Wiele wersji, czyli wybieramy dystrybucje Linux |
– wybór dystrybucji w zależności od przeznaczenia urządzenia – poznanie definicji GUI – określenie wymagań użytkownika w kontekście wyboru dystrybucji Linux – instalacja Linux w maszynie wirtualnej |
15. Bez kosztów, czyli programy w Linux |
– sprawne poruszanie się p menu i programach zainstalowanych w danej dystrybucji Linux – pobieranie programów i ich instalacja – znajdowanie analogii z programami znanymi z Windows |
16. Tryb tekstowy jest ważny, czyli poznajemy konsolę Linux |
– uruchamianie i konfigurowanie Terminala – tworzenie konta użytkownika z poziomu Terminala oraz zmiana parametrów takiego konta, np. hasła dostępu. |
17. Okienka nie są potrzebne, czyli używamy konsoli Linux |
– poruszanie się po drzewie katalogów za pomocą konsoli – tworzenie katalogów – operowanie na plikach – kopiowanie plików – usuwanie plików – poznanie mechanizmu uprawnień do plików i katalogów – zmiana uprawnień dla plików i katalogów |
18. Komputer w kieszeni, czyli jak wykorzystać system Android w nauce i pracy |
– wyszukiwanie i instalacja edukacyjnych aplikacji dla Android – ocena jakości i przydatności danej aplikacji – użycie aplikacji Translator i poznanie jego możliwości – wykorzystanie aplikacji do oznaczania roślin – poznanie aplikacji do edycji i wyświetlania dokumentów utworzonych programami komputera PC |
19. Był pierwszym z okienkami, czyli macOS i jego właściwości |
– poznanie aplikacji macOS, w tym przeglądarki internetowej – posługiwanie się Lokalizatorem – podręcznikiem użytkownika – znajdowanie informacji na temat urządzeń pracujących w chmurze iCloud |
20. Przypomnij sobie, czyli wracamy do środowiska programistycznego |
– instalacja MinGW – pobieranie i instalacja środowiska Eclipse lub wybranego przez nauczyciela – uruchomienie przykładowego programu i sprawdzenie działania środowiska – przypomnienie podstawowej struktury programu w języku C++ |
21. Przypomnij sobie, czyli podstawy języka programowania |
– biegłe używanie podstawowej struktury kodu języka C++ – bezbłędne nazywanie i charakteryzowanie operatorów języka C++ – charakteryzowanie zmiennych różnych typów i operatorów – biegłe charakteryzowanie instrukcji warunkowych i pętli – charakteryzowanie i omawianie znaczenia funkcji w języku C++
|
22. Czy litery to liczby, czyli kod ASCII i porównanie tekstów |
– korzystanie z tablicy kodu ASCII i omawianie jego znaczenia – posługiwanie się klawiaturą numeryczną w celu wprowadzania kodów ASCII znaków wyświetlanych w edytorze –znajomość skutków plagiatowania – wiedza o funkcjonowaniu JSA |
23. Metoda naiwna, czyli szukamy wzorca w tekście |
– samodzielne układanie algorytmu metody naiwnej wyszukiwania wzorca w tekście – testowanie algorytmu na przykładzie |
24. Realizacja algorytmu, czyli program szuka wzorca |
– układanie programu w języku C++ – używanie instrukcji warunkowych – używanie funkcji strlen() i konstrukcji funkcji cout.width( ) – testowanie programu dla różnych tekstów |
25. Przybliżona wartość, czyli komputer oblicza wartość pierwiastka kwadratowego |
–stosowaniekolejnych przybliżeń w celu uzyskania satysfakcjonującego wyniku działania algorytmu iprogramu – testowanie algorytmu dla różnej liczby przybliżenia – testowanie programu dla różnej liczby przybliżeń – wyciąganie wniosków dotyczących dokładności obliczeń w zależności od liczby przybliżeń |
26. Zbiór Cantora, czyli najprostsze tworzenie fraktali |
–wizualizacja zbioru Cantora – analiza możliwości przedstawienia wizualizacji za pomocą ułożonego programu i zastosowanie biblioteki turtle (przez analogię do Logo) z języka Python – konfiguracja środowiska programistycznego dla Python – zastosowanie rekurencji do tworzenia fraktali |
27. Drzewo binarne, czyli hierarchiczna struktura danych |
–tworzenie drzewa binarne na podstawie definicji i poznanych przykładów – wyszukiwanienajwiększej lub najmniejszej liczby w zbiorze za pomocą drzewa poszukiwań – zastosowanie rekurencji do tworzenia fraktali |
28. Trójkątny fraktal, czyli trójkątSierpińskiego |
–rozumienie mechanizmu powstawania obu fraktali – wykorzystaniefunkcjiturtle z języka Python do tworzenia obu fraktali na ekranie komputera – zastosowanie rekurencji do tworzenia fraktali |
29. Krzywa fraktalna, czyli płatek Kocha |
–rozumienie mechanizmówpowstawania płatka Kocha –rozwiązanie problemu polegającego na opisie algorytmicznym powstawania płatka na podstawie jego wizualizacji – ponowne wykorzystanie biblioteki turtle do ułożenia programu kreślącego płatek Kocha – zastosowanie rekurencji do tworzenia fraktali |
30. Jak to zapisać, czyli zamiana systemów liczbowych z ósemkowego na szesnastkowy |
–układanie programów z wykorzystaniem funkcji, których zadaniem są obliczenia matematyczne – zmiana reprezentacji liczb – stosowanie zmiennych tablicowych |
31. Mniej lub więcej ósemek, czyli dodawanie i odejmowanie w systemie ósemkowym |
–stosowanieogólnie znanych zasad dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych do dodawania liczb o podstawie 8 |
32. Iloczyn i iloraz oktalny, czyli mnożenie i dzielenie w systemie ósemkowym |
–stosowanie ogólnie znanych zasad dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych do dodawania liczb o podstawie 8 |
33. Nie tylko dwójkowy i dziesiętny, czyli suma i różnica w systemie innym niż dziesiętnym |
– kojarzenie podobieństw dodawania i odejmowania liczb w różnych systemach pozycyjnych, z działaniami na liczbach dziesiętnych lub ósemkowych – wykorzystanie tychpodobieństw do rozwiązywania problemów z działaniami w innych systemach liczbowych |
34. Iloczyn i iloraz w systemie innym niż dziesiętnym, czyli wielokrotności w systemach pozycyjnych |
– kojarzenie podobieństw mnożenia i dzielenia liczb w różnych systemach pozycyjnych, z działaniami na liczbach dziesiętnych lub ósemkowych – wykorzystanie tych podobieństw do rozwiązywania problemów z działaniami w innych systemach liczbowych |
35. Wyciąganie elementów z listy, czyli znajdowanie najdłuższego spójnego podciągu niemalejącego |
–układanie algorytmów na podstawie opisu modelu matematycznego podciągu spójnego |
36. Elementy występujące kolejno po sobie, czyli znajdowanie najdłuższego spójnego podciągu o największej sumie |
–utrwalanie umiejętności z poprzedniej lekcji – umiejętności układania algorytmów na podstawie opisu modelu matematycznego podciągu spójnego |
37. Ta sama kolejność, czyli szukanie najdłuższego wspólnego podciągu |
–poznanie i stosowanie w algorytmie i programie zasadyznajdowania najdłuższego wspólnego podciągu |
38. Z której strony, czyli położenia punktów względem prostej |
–opracowanie programu komputerowego na podstawie znajomości wzorów matematycznych opisujących rozwiązanie problemu |
39. Algorytmy badające własności geometryczne, czyli przynależności punktu do odcinka |
–wykorzystanie wiadomości i umiejętności z poprzedniej lekcji –stosowanie wzorów i zależności matematycznych opisujących przynależność punktu do odcinka do ułożenia algorytmu i programu |
40. Skrzyżowanie dróg, czyli badanie przecinania się odcinków |
–wykorzystanie pseudokodu do układania algorytmów –stosowanie wzorów i zależności matematycznych opisujących zjawisko przecinania się odcinków do ułożenia algorytmu |
41. Wewnątrz czy na zewnątrz, czyli badanie przynależności punktu do trójkąta |
–wykorzystanie pseudokodu do układania algorytmów – stosowanie wzorów i zależności matematycznych do ułożenia algorytmu |
42. Wyznaczanie pola ograniczonego wykresem funkcji, czyli całkowanie numeryczne metodą prostokątów |
–układanie algorytmu na podstawie analizy zagadnieniamatematycznego –stosowanie całkowania metodą prostokątów do obliczenia pola |
43. Wyznaczanie pola ograniczonego wykresem funkcji, czyli całkowanie numeryczne metodą trapezów |
–układanie algorytmu na podstawie analizy zagadnienia matematycznego – stosowanie całkowania metodą trapezów do obliczenia pola |
44. Znajdowanie elementów w zbiorze, czyli wyszukiwanie liniowe |
– wykorzystanie metody naiwnej do ułożenia algorytmu wyszukiwania liniowego (sekwencyjnego)
|
45. Szukanie połówek, czyli wyszukiwanie elementów poprzez połowienie |
– analizowanie metody wyszukiwania binarnego w celu utworzenia algorytmu |
46. Ustawianie kart, czyli sortowanie przez wstawianie |
– układanie algorytmu w dowolnej postaci realizującego sortowanie przez wstawianie – weryfikowanie działań algorytmu na przykładach |
47. Reguła falsi, czyli przybliżone rozwiązywanie równań |
–znajomośćistotyreguły falsi – stosowanie regułyfalsi w układanym algorytmie szukania pierwiastka funkcji |
48. Geometria obliczeniowa, czyli sprawdzanie przynależności punktu do wielokąta wypukłego |
–znajomość istoty metody sprawdzania przynależności punktu do wielokąta – układanie algorytmu badającego przynależność punktu do wielokąta wypukłego |
49. Algorytm wyszukujący, czyli liniowe przeszukiwanie ciągu w poszukiwaniu żądanego elementu z wykorzystaniem wartownika |
–znajomość istoty stosowania wartownika w metodzie wyszukiwania – układanie algorytmu na podstawie znajomości zasad wyszukiwania z wartownikiem |
50. Podejście zachłanne, czyli problem plecakowy |
–podawanie przykładów wykorzystania rozwiązania problemu plecakowego –układanie algorytmu rozwiązującego problem plecakowy metodą zachłanną – układanie programurozwiązującego problem plecakowy |
51. Z miasta A do miasta B, czyli szukanie najkrótszej drogi metodą zachłanną |
–przypomnienie istoty metody zachłannej – analizowanie problemu szukania najkrótszej drogi –stosowanie algorytmu Dijkstry |
52. Pakowanie plecaka, czyli programowanie dynamiczne |
– omawianie różnic pomiędzy metodą zachłanną a metodą programowania dynamicznego |
53. Metoda haszowania, czyli wyszukiwanie wzorca w tekście |
–rozumienie i przedstawianie istoty wyszukiwania wzorca metodą haszowania – tłumaczenie mechanizmu powstawania kolizji – tworzenie funkcji tablicy haszującej i omawianie jej zastosowanie |
54. Metoda Monte Carlo, czyli symulacja ruchów Browna |
–rozumienie i przedstawianie na przykładach zastosowanie metody Monte Carlo do obliczania powierzchni figur – rozumienie zastosowania metody Monte Carlo do symulowania ruchów cząsteczek – układaniealgorytmu i programu wg metody Monte Carlo, obliczającego powierzchnię figury |
55. Korzystamy z office.com, czyli jak wykorzystać aplikacje chmury w nauce |
– posługiwanie się aplikacją To Do – wykorzystanieSway do tworzenia prezentacji internetowych |
56. Nie tylko w firmie, czyli wykorzystanie aplikacji komunikacyjnychw nauczaniu |
– korzystanie z dysków w chmurze – opisywanie różnic pomiędzy e-pracą a tradycyjnym zatrudnieniem – korzystanie z Teams i znajomość zalet tej aplikacji z punktu widzenia organizacji pracy w firmie i w zdalnym nauczaniu |
57. Każdy ma notatki, czyli jak wykorzystać chmurę do wspólnej nauki |
– znajomość zakresu wykorzystania chmury do nauki w zespole i cech takiej pracy, np. podczas przygotowań do egzaminu – wykorzystanie chmury do wymiany dokumentów |
58. Walidacja, czyli sprawdzamy wyniki swojej pracy |
– testowanie metody 1-10-100 – korzystanie z usług World Wide Web Consortium(https://www.w3.org/) |
59. Matura, czyli jak komputery wspomagają przygotowanie do egzaminu |
– posługiwanie się narzędziami GeoGebry – wykorzystanie aplikacji systemu Android pomagających w przygotowaniu do matury |
60. Rozwiązywanie testów pomaga w nauce, czyli jak aplikacje testują wiedzę |
– korzystnie ze stron CKE i OKE – zapoznanie się z oficjalnymi informatorami egzaminacyjnymi – zapoznanie się z zasadami oceniania egzaminów – korzystanie z aplikacji symulujących egzaminy |