Temat - rozumiany jako jednostka  dydaktyczna (jedna lub więcej lekcji)

Kształcone umiejętności

1.      Nowoczesna firma, czyli jak programy komputerowe ułatwiają pracę

– analiza możliwości programów z pakietu Office i chmur informatycznych w zakresie wykorzystania w pracy współczesnego przedsiębiorstwa, w tym edytorów, arkuszy, baz, kalendarzy itp.

2.       Kalkulujemy, czyli jak wykorzystać arkusz kalkulacyjny w zarządzaniu finansami

– poznanie możliwych zastosowań oraz tworzenie i wykorzystanie listy rozwijanej w arkuszu kalkulacyjnym

– poznanie możliwych zastosowań oraz wykorzystanie formuły warunkowej Jeżeli

– praktyczne wykorzystanie arkusza do tworzenia prostych symulacji ekonomicznych

– praktyczne wykorzystanie arkusza do symulacji procesów przyszłego projektu lub usługi

3.       Z sieci do tabeli, czyli jak interpretować dane za pomocą arkusza kalkulacyjnego

–odnajdowanie stron i innych źródeł prezentujących dane statystyczne, np. stat.gov.pl i rankingi, np. szkół lub uczelni

– importowanie danych w postaci tabel do arkusza kalkulacyjnego

– opracowanie importowanych danych w postaci graficznej

– właściwy dobór rodzaju wizualizacji w zależności od planowanego celu ich prezentacji

– użycie sortowania w celu ułatwienia odnalezienia interpretacji danych

4.       Spośród wielu, czyli filtrowanie w arkuszu kalkulacyjnym

– podejmowanie decyzji dotyczących wyboru danego rodzaju filtra na podstawie analizy potrzeb i celu do osiągnięcia

– wykorzystanie narzędzi arkusza do filtrowania wyświetlanych informacji w tabelach

– zastosowanie znanych z matematyki pojęć koniunkcja i alternatywa w procesie filtrowania

– właściwe użycie Fragmentatora

5.       Z eksperymentu do arkusza, czyli analiza danych z doświadczenia

– wykorzystanie generatora liczb pseudolosowych w doświadczeniach

– badanie wpływu liczby przeprowadzonych doświadczeń na dokładność wyników i ich analizę

– projektowanie arkuszy do zastosowań w zbieraniu danych i analizie podczas doświadczeń, np. fizycznych

– prawidłowy, pod kątem analizy wyników, sposób wizualizacji danych

6.       Edytor grafiki w pracy zawodowej, czyli tworzymy reklamę

– praktyczne posługiwanie się warstwami w projekcie graficznym

–świadome użycie skalowania, przemieszczania, obracania i innych operacji na warstwach w celu uzyskania zamierzonego efektu wizualnego

7.       Reklama jest ważna, czyli jak wykonać atrakcyjną prezentację

– tworzenie scenariusza prezentacji w zależności od jej przeznaczenia i typu odbiorców

– posługiwanie się narzędziami edytorów prezentacji, w tym także w chmurze

– wykonanie prezentacji zgodnej ze scenariuszem

– praca w zespole

8.       Prezentacja wideo, czyli jak przygotować prezentację filmową

– właściwe ustawienie kamer podczas rejestrowania materiału wideo

– wykorzystanie wiedzy o osi filmowej i planach filmowych

– wykorzystanie różnych urządzeń i metod rejestrujących obraz i dźwięk, w tym także smartfonów

9.       Multimedia w prezentacji, czyli dźwięk i film na slajdach

– rejestrowanie dźwięku z różnych źródeł za pomocą programów komputerowych

– łączenie multimediów i prezentacji w PowerPoint

– wykorzystanie dźwięku w pojedynczych slajdach prezentacji

– formatowanie filmu wstawionego do slajdu prezentacji

– nagrywanie zawartości ekranu za pomocą narzędzia PowerPoint

10.    Skuteczne wsparcie, czyli jak przygotować pokaz prezentacji

– korekta wyglądu i sposobu wyświetlania filmów w prezentacji PowerPoint

– przygotowanie konspektu prezentacji

– przygotowanie do wystąpienia z użycie przygotowanej prezentacji

11.    Atrakcyjnie i wygodnie, czyli jak upowszechniać prezentację

– eksport prezentacji do różnych formatów z uzasadnieniem ich wyboru

– użycie chronometraży

– użycie rożnych metod prezentowania slajdów, np. za pośrednictwem projektora włączonego do sieci komputerowej, komórki itp.

12.    Utrzymujemy kontakt z klientami, czyli korespondencja seryjna

– wykorzystanie tabel arkusza do korespondencji seryjnej

– przygotowanie dokumentu tekstowego wykorzystującego korespondencję seryjną z użyciem danych z tabel

– adresowanie kopert

13.    Różne sposoby instalacji, czyli przygotowujemy miejsce dla systemu Linux

– poznanie pojęcia wirtualizacji i aktywacji tej opcji w komputerze

– instalowanie wirtualnej maszyny oraz poznanie jej budowy i zasad obsługi

14.    Wiele wersji, czyli wybieramy dystrybucje Linux

– wybór dystrybucji w zależności od przeznaczenia urządzenia

– poznanie definicji GUI

– określenie wymagań użytkownika w kontekście wyboru dystrybucji Linux

– instalacja Linux w maszynie wirtualnej

15.    Bez kosztów, czyli programy w Linux

– sprawne poruszanie się p menu i programach zainstalowanych w danej dystrybucji Linux

– pobieranie programów i ich instalacja

– znajdowanie analogii z programami znanymi z Windows

16.    Tryb tekstowy jest ważny, czyli poznajemy konsolę Linux

– uruchamianie i konfigurowanie Terminala

– tworzenie konta użytkownika z poziomu Terminala oraz zmiana parametrów takiego konta, np. hasła dostępu.

17.    Okienka nie są potrzebne, czyli używamy konsoli Linux

– poruszanie się po drzewie katalogów za pomocą konsoli

– tworzenie katalogów

– operowanie na plikach

– kopiowanie plików

– usuwanie plików

– poznanie mechanizmu uprawnień do plików i katalogów

– zmiana uprawnień dla plików i katalogów

18.    Komputer w kieszeni, czyli jak wykorzystać system Android w nauce i pracy

– wyszukiwanie i instalacja edukacyjnych aplikacji dla Android

– ocena jakości i przydatności danej aplikacji

– użycie aplikacji Translator i poznanie jego możliwości

– wykorzystanie aplikacji do oznaczania roślin

– poznanie aplikacji do edycji i wyświetlania dokumentów utworzonych programami komputera PC

19.    Był pierwszym z okienkami, czyli macOS i jego właściwości

– poznanie aplikacji macOS, w tym przeglądarki internetowej

– posługiwanie się Lokalizatorem – podręcznikiem użytkownika

– znajdowanie informacji na temat urządzeń pracujących w chmurze iCloud

20.    Przypomnij sobie, czyli wracamy do środowiska programistycznego

– instalacja MinGW

– pobieranie i instalacja środowiska Eclipse lub wybranego przez nauczyciela

– uruchomienie przykładowego programu i sprawdzenie działania środowiska

– przypomnienie podstawowej struktury programu w języku C++

21.    Przypomnij sobie, czyli podstawy języka programowania

– biegłe używanie podstawowej struktury kodu języka C++

– bezbłędne nazywanie i charakteryzowanie operatorów języka C++

– charakteryzowanie zmiennych różnych typów i operatorów

– biegłe charakteryzowanie instrukcji warunkowych i pętli

– charakteryzowanie i omawianie znaczenia funkcji w języku C++

22.    Czy litery to liczby, czyli kod ASCII i porównanie tekstów

– korzystanie z tablicy kodu ASCII i omawianie jego znaczenia

– posługiwanie się klawiaturą numeryczną w celu wprowadzania kodów ASCII znaków wyświetlanych w edytorze

–znajomość skutków plagiatowania

– wiedza o funkcjonowaniu JSA

23.    Metoda naiwna, czyli szukamy wzorca w tekście

– samodzielne układanie algorytmu metody naiwnej wyszukiwania wzorca w tekście

– testowanie algorytmu na przykładzie

24.    Realizacja algorytmu, czyli program szuka wzorca

– układanie programu w języku C++

– używanie instrukcji warunkowych

– używanie funkcji strlen() i konstrukcji funkcji cout.width( )

– testowanie programu dla różnych tekstów

25.    Przybliżona wartość, czyli komputer oblicza wartość pierwiastka kwadratowego

–stosowaniekolejnych przybliżeń w celu uzyskania satysfakcjonującego wyniku działania algorytmu iprogramu

– testowanie algorytmu dla różnej liczby przybliżenia

– testowanie programu dla różnej liczby przybliżeń

– wyciąganie wniosków dotyczących dokładności obliczeń w zależności od liczby przybliżeń

26.    Zbiór Cantora, czyli najprostsze tworzenie fraktali

–wizualizacja zbioru Cantora

– analiza możliwości przedstawienia wizualizacji za pomocą ułożonego programu i zastosowanie biblioteki turtle (przez analogię do Logo) z języka Python

– konfiguracja środowiska programistycznego dla Python

– zastosowanie rekurencji do tworzenia fraktali

27.    Drzewo binarne, czyli hierarchiczna struktura danych

–tworzenie drzewa binarne na podstawie definicji i poznanych przykładów

– wyszukiwanienajwiększej lub najmniejszej liczby w zbiorze za pomocą drzewa poszukiwań

– zastosowanie rekurencji do tworzenia fraktali

28.    Trójkątny fraktal, czyli trójkątSierpińskiego

–rozumienie mechanizmu powstawania obu fraktali

– wykorzystaniefunkcjiturtle z języka Python do tworzenia obu fraktali na ekranie komputera

– zastosowanie rekurencji do tworzenia fraktali

29.    Krzywa fraktalna, czyli płatek Kocha

–rozumienie mechanizmówpowstawania płatka Kocha

–rozwiązanie problemu polegającego na opisie algorytmicznym powstawania płatka na podstawie jego wizualizacji

– ponowne wykorzystanie biblioteki turtle do ułożenia programu kreślącego płatek Kocha

– zastosowanie rekurencji do tworzenia fraktali

30.    Jak to zapisać, czyli zamiana systemów liczbowych z ósemkowego na szesnastkowy

–układanie programów z wykorzystaniem funkcji, których zadaniem są obliczenia matematyczne – zmiana reprezentacji liczb

– stosowanie zmiennych tablicowych

31.    Mniej lub więcej ósemek, czyli dodawanie i odejmowanie w systemie ósemkowym

–stosowanieogólnie znanych zasad dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych do dodawania liczb o podstawie 8

32.    Iloczyn i iloraz oktalny, czyli mnożenie i dzielenie w systemie ósemkowym

–stosowanie ogólnie znanych zasad dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych do dodawania liczb o podstawie 8

33.    Nie tylko dwójkowy i dziesiętny, czyli suma i różnica w systemie innym niż dziesiętnym

– kojarzenie podobieństw dodawania i odejmowania liczb w różnych systemach pozycyjnych, z działaniami na liczbach dziesiętnych lub ósemkowych

– wykorzystanie tychpodobieństw do rozwiązywania problemów z działaniami w innych systemach liczbowych

34.    Iloczyn i iloraz w systemie innym niż dziesiętnym, czyli wielokrotności w systemach pozycyjnych

– kojarzenie podobieństw mnożenia i dzielenia liczb w różnych systemach pozycyjnych, z działaniami na liczbach dziesiętnych lub ósemkowych

– wykorzystanie tych podobieństw do rozwiązywania problemów z działaniami w innych systemach liczbowych

35.    Wyciąganie elementów z listy, czyli znajdowanie najdłuższego spójnego podciągu niemalejącego

–układanie algorytmów na podstawie opisu modelu matematycznego podciągu spójnego

36.    Elementy występujące kolejno po sobie, czyli znajdowanie najdłuższego spójnego podciągu o największej sumie

–utrwalanie umiejętności z poprzedniej lekcji – umiejętności układania algorytmów na podstawie opisu modelu matematycznego podciągu spójnego

37.    Ta sama kolejność, czyli szukanie najdłuższego wspólnego podciągu

–poznanie i stosowanie w algorytmie i programie zasadyznajdowania najdłuższego wspólnego podciągu

38.    Z której strony, czyli położenia punktów względem prostej

–opracowanie programu komputerowego na podstawie znajomości wzorów matematycznych opisujących rozwiązanie problemu

39.    Algorytmy badające własności geometryczne, czyli przynależności punktu do odcinka

–wykorzystanie wiadomości i umiejętności z poprzedniej lekcji

–stosowanie wzorów i zależności matematycznych opisujących przynależność punktu do odcinka do ułożenia algorytmu i programu

40.    Skrzyżowanie dróg, czyli badanie przecinania się odcinków

–wykorzystanie pseudokodu do układania algorytmów

–stosowanie wzorów i zależności matematycznych opisujących zjawisko przecinania się odcinków do ułożenia algorytmu

41.    Wewnątrz czy na zewnątrz, czyli badanie przynależności punktu do trójkąta

–wykorzystanie pseudokodu do układania algorytmów

– stosowanie wzorów i zależności matematycznych do ułożenia algorytmu

42.    Wyznaczanie pola ograniczonego wykresem funkcji, czyli całkowanie numeryczne metodą prostokątów

–układanie algorytmu na podstawie analizy zagadnieniamatematycznego

–stosowanie całkowania metodą prostokątów do obliczenia pola

43.    Wyznaczanie pola ograniczonego wykresem funkcji, czyli całkowanie numeryczne metodą trapezów

–układanie algorytmu na podstawie analizy zagadnienia matematycznego

– stosowanie całkowania metodą trapezów do obliczenia pola

44.    Znajdowanie elementów w zbiorze, czyli wyszukiwanie liniowe

– wykorzystanie metody naiwnej do ułożenia algorytmu wyszukiwania liniowego (sekwencyjnego)

45.    Szukanie połówek, czyli wyszukiwanie elementów poprzez połowienie

– analizowanie metody wyszukiwania binarnego w celu utworzenia algorytmu

46.    Ustawianie kart, czyli sortowanie przez wstawianie

– układanie algorytmu w dowolnej postaci realizującego sortowanie przez wstawianie

– weryfikowanie działań algorytmu na przykładach

47.    Reguła falsi, czyli przybliżone rozwiązywanie równań

–znajomośćistotyreguły falsi

– stosowanie regułyfalsi w układanym algorytmie szukania pierwiastka funkcji

48.    Geometria obliczeniowa, czyli sprawdzanie przynależności punktu do wielokąta wypukłego

–znajomość istoty metody sprawdzania przynależności punktu do wielokąta

– układanie algorytmu badającego przynależność punktu do wielokąta wypukłego

49.    Algorytm wyszukujący, czyli liniowe przeszukiwanie ciągu w poszukiwaniu żądanego elementu z wykorzystaniem wartownika

–znajomość istoty stosowania wartownika w metodzie wyszukiwania

– układanie algorytmu na podstawie znajomości zasad wyszukiwania z wartownikiem

50.    Podejście zachłanne, czyli problem plecakowy

–podawanie przykładów wykorzystania rozwiązania problemu plecakowego

–układanie algorytmu rozwiązującego problem plecakowy metodą zachłanną

– układanie programurozwiązującego problem plecakowy

51.    Z miasta A do miasta B, czyli szukanie najkrótszej drogi metodą zachłanną

–przypomnienie istoty metody zachłannej

– analizowanie problemu szukania najkrótszej drogi

–stosowanie algorytmu Dijkstry

52.    Pakowanie plecaka, czyli programowanie dynamiczne

– omawianie różnic pomiędzy metodą zachłanną a metodą programowania dynamicznego

53.    Metoda haszowania, czyli wyszukiwanie wzorca w tekście

–rozumienie i przedstawianie istoty wyszukiwania wzorca metodą haszowania

– tłumaczenie mechanizmu powstawania kolizji

– tworzenie funkcji tablicy haszującej i omawianie jej zastosowanie

54.    Metoda Monte Carlo, czyli symulacja ruchów Browna

–rozumienie i przedstawianie na przykładach zastosowanie metody Monte Carlo do obliczania powierzchni figur

– rozumienie zastosowania metody Monte Carlo do symulowania ruchów cząsteczek

– układaniealgorytmu i programu wg metody Monte Carlo, obliczającego powierzchnię figury

55.    Korzystamy z office.com, czyli jak wykorzystać aplikacje chmury w nauce

– posługiwanie się aplikacją To Do

– wykorzystanieSway do tworzenia prezentacji internetowych

56.    Nie tylko w firmie, czyli wykorzystanie aplikacji komunikacyjnychw nauczaniu

– korzystanie z dysków w chmurze

– opisywanie różnic pomiędzy e-pracą a tradycyjnym zatrudnieniem

– korzystanie z Teams i znajomość zalet tej aplikacji z punktu widzenia organizacji pracy w firmie i w zdalnym nauczaniu

57.    Każdy ma notatki, czyli jak wykorzystać chmurę do wspólnej nauki

– znajomość zakresu wykorzystania chmury do nauki w zespole i cech takiej pracy, np. podczas przygotowań do egzaminu

– wykorzystanie chmury do wymiany dokumentów

58.    Walidacja, czyli sprawdzamy wyniki swojej pracy

– testowanie metody 1-10-100

– korzystanie z usług World Wide Web Consortium(https://www.w3.org/)

59.    Matura, czyli jak komputery wspomagają przygotowanie do egzaminu

– posługiwanie się narzędziami GeoGebry

– wykorzystanie aplikacji systemu Android pomagających w przygotowaniu do matury

60.    Rozwiązywanie testów pomaga w nauce, czyli jak aplikacje testują wiedzę

– korzystnie ze stron CKE i OKE

– zapoznanie się z oficjalnymi informatorami egzaminacyjnymi

– zapoznanie się z zasadami oceniania egzaminów

– korzystanie z aplikacji symulujących egzaminy