UWAGA ogólna - w przedmiocie informatyka nie ma prac "na zaliczenia" :-(
Ocena końcowa (semestralna, roczna) wynikać będzie zawsze z:
a) obserwacji pracy ucznia
b) uzyskanych ocen cząstkowych


Ocena celująca

Uczeń:

  • zna wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
  • posiada wymaganą na tym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;
  • perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując opcje o wysokim stopniu trudności;
  • perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się usługami internetowmi w tym chmurą;
  • samodzielnie rozwiązuje przedstawione na zajęciach problemy informatyczne;
  • wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużym stopniem samodzielności i własnej inwencji, złożonością oraz bogactwem użytych efektów i opcji, pomysłowością, oryginalnością, a także wysokimi walorami estetycznymi;
  • do swoich prac pozyskuje materiał z bardzo różnych źródeł wiedzy;
  • wyróżnia się starannością i solidnością podczas wykonywania powierzonych zadań oraz aktywnością na lekcjach;
  • przestrzega norm obowiązujących w pracowni komputerowej, internetowej netykiety, a także zasad związanych z przestrzeganiem praw autorskich;
  • wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie przedmiotem, mogące objawiać się poszerzoną wiedzą i umiejętnościami zdobywanymi na kółku informatycznym i we własnym zakresie;
  • uczestniczy z dobrym wynikiem w szkolnych i międzyszkolnych konkursach informatycznych, grafiki komputerowej, animacji itp.
  • układa algorytmy i programy komputerowe zawierające własne rozwiązania problemów programistycznych

Ważne: Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w przekroju całego roku szklnego otrzymał wszystkie oceny bardzo dobre. Uczeń nie musi specjalnie "zdawać" na ocenę celującą. Wystarczy, że nauczyciel nie jest w stanie wykazać jakichkolwiek braków w jego pracach w przekroju roku szklnego.

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • zna i rozumie wszystkie wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
  • posiada wymaganą na każdym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;
  • posługuje się oprogramowaniem komputerowym, również większością opcji o wysokim stopniu trudności;
  • posługuje się usługami internetowymi;
  • samodzielnie rozwiązuje prostsze problemy informatyczne układając samodzielnie algorytmy i programując je w języku programowania np. C++;
  • wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużą starannością i dokładnością w odtworzeniu zaprezentowanego przez nauczyciela wzoru, przykładu;

Ocena dobra

Uczeń:

  • zna i rozumie w dużym zakresie wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
  • posiada niewielkie braki w wiedzy teoretycznej przedmiotu;
  • z niewielkimi potknięciami posługuje się oprogramowaniem komputerowym, zna dużą ilość opcji w nich zawartych, również częściowo tych o dużym stopniu trudności;
  • sprawnie posługuje się usługami internetowymi;
  • wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z niewielkimi brakami w stosunku do przedstawionego przez nauczyciela wzoru lub przykładu.
  • poprawnie używa IDE i układa samodzielnie proste programy
  • trudniejsze zadania rozwiązuje z niewielką pomocą nauczyciela lub tutoriala
  • aktywnie korzysta z podręcznika

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • nie wykazuje szczególnego zainteresowania przedmiotem, niemniej zadane ćwiczenia i prace stara się, mimo trudności, wykonać jak najlepiej i w określonym czasie;
  • w posiadanej wiedzy teoretycznej prezentuje duże braki, niemniej najważniejsze elementy materiału ma opanowane;
  • z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się oprogramowaniem komputerowym;
  • z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;
  • ćwiczenia, prace i projekty wykonuje bez należytej dbałości z brakiem zastosowania wielu opcji i efektów.
  • używa IDE często korzystając z opcji Pomoc
  • układa programy i algorytmy z dużą pomocą nauczyciela i podręcznika
  • trudniejsze zadania rozwiązuje w dużym stopniu wzorując się na gotowych opracowaniach
  • rozumie zastosowania informatyki w różnych dziedzinach po ich omówieniu przez nauczyciela

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • nie wykazuje zainteresowania przedmiotem;
  • posiada minimalny wymagany zasób wiedzy teoretycznej;
  • z pomocą nauczyciela, często niezbyt chętnie, posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując tylko najbardziej podstawowe, wybrane opcje i efekty;
  • z dużą pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;
  • ćwiczenia, prace i projekty wykonuje niestarannie, z dużymi brakami w stosunku do zaprezentowanych przez nauczyciela zasad lub przykładów, z wykorzystaniem najprostszych opcji i narzędzi.
  • nie umie w pełni samodzielnie posługiwać się IDE
  • z pomocą nauczyciela układa bardzo proste programy komputerowe
  • nie umie wytłumaczyć działania gotowych algorytmów