UWAGA ogólna - w przedmiocie informatyka nie ma prac "na zaliczenia" :-(
Ocena końcowa (semestralna, roczna) wynikać będzie zawsze z:
a) obserwacji pracy ucznia
b) uzyskanych ocen cząstkowych
Ocena celująca
Uczeń:
- zna wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
- posiada wymaganą na tym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;
- perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując opcje o wysokim stopniu trudności;
- perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się usługami internetowmi w tym chmurą;
- samodzielnie rozwiązuje przedstawione na zajęciach problemy informatyczne;
- wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużym stopniem samodzielności i własnej inwencji, złożonością oraz bogactwem użytych efektów i opcji, pomysłowością, oryginalnością, a także wysokimi walorami estetycznymi;
- do swoich prac pozyskuje materiał z bardzo różnych źródeł wiedzy;
- wyróżnia się starannością i solidnością podczas wykonywania powierzonych zadań oraz aktywnością na lekcjach;
- przestrzega norm obowiązujących w pracowni komputerowej, internetowej netykiety, a także zasad związanych z przestrzeganiem praw autorskich;
- wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie przedmiotem, mogące objawiać się poszerzoną wiedzą i umiejętnościami zdobywanymi na kółku informatycznym i we własnym zakresie;
- uczestniczy z dobrym wynikiem w szkolnych i międzyszkolnych konkursach informatycznych, grafiki komputerowej, animacji itp.
- układa algorytmy i programy komputerowe zawierające własne rozwiązania problemów programistycznych
Ważne: Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w przekroju całego roku szklnego otrzymał wszystkie oceny bardzo dobre. Uczeń nie musi specjalnie "zdawać" na ocenę celującą. Wystarczy, że nauczyciel nie jest w stanie wykazać jakichkolwiek braków w jego pracach w przekroju roku szklnego.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
- zna i rozumie wszystkie wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
- posiada wymaganą na każdym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;
- posługuje się oprogramowaniem komputerowym, również większością opcji o wysokim stopniu trudności;
- posługuje się usługami internetowymi;
- samodzielnie rozwiązuje prostsze problemy informatyczne układając samodzielnie algorytmy i programując je w języku programowania np. C++;
- wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużą starannością i dokładnością w odtworzeniu zaprezentowanego przez nauczyciela wzoru, przykładu;
Ocena dobra
Uczeń:
- zna i rozumie w dużym zakresie wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
- posiada niewielkie braki w wiedzy teoretycznej przedmiotu;
- z niewielkimi potknięciami posługuje się oprogramowaniem komputerowym, zna dużą ilość opcji w nich zawartych, również częściowo tych o dużym stopniu trudności;
- sprawnie posługuje się usługami internetowymi;
- wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z niewielkimi brakami w stosunku do przedstawionego przez nauczyciela wzoru lub przykładu.
- poprawnie używa IDE i układa samodzielnie proste programy
- trudniejsze zadania rozwiązuje z niewielką pomocą nauczyciela lub tutoriala
- aktywnie korzysta z podręcznika
Ocena dostateczna
Uczeń:
- nie wykazuje szczególnego zainteresowania przedmiotem, niemniej zadane ćwiczenia i prace stara się, mimo trudności, wykonać jak najlepiej i w określonym czasie;
- w posiadanej wiedzy teoretycznej prezentuje duże braki, niemniej najważniejsze elementy materiału ma opanowane;
- z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się oprogramowaniem komputerowym;
- z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;
- ćwiczenia, prace i projekty wykonuje bez należytej dbałości z brakiem zastosowania wielu opcji i efektów.
- używa IDE często korzystając z opcji Pomoc
- układa programy i algorytmy z dużą pomocą nauczyciela i podręcznika
- trudniejsze zadania rozwiązuje w dużym stopniu wzorując się na gotowych opracowaniach
- rozumie zastosowania informatyki w różnych dziedzinach po ich omówieniu przez nauczyciela
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem;
- posiada minimalny wymagany zasób wiedzy teoretycznej;
- z pomocą nauczyciela, często niezbyt chętnie, posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując tylko najbardziej podstawowe, wybrane opcje i efekty;
- z dużą pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;
- ćwiczenia, prace i projekty wykonuje niestarannie, z dużymi brakami w stosunku do zaprezentowanych przez nauczyciela zasad lub przykładów, z wykorzystaniem najprostszych opcji i narzędzi.
- nie umie w pełni samodzielnie posługiwać się IDE
- z pomocą nauczyciela układa bardzo proste programy komputerowe
- nie umie wytłumaczyć działania gotowych algorytmów